WSZYSTKIE RĘCE NA POKŁAD
Projekt realizowany w ramach programu Pomoc Psychologiczna Fundacji Świętego Mikołaja.
Celem programu „Wszystkie ręcę na pokład” jest pomoc i udzielanie wsparcia psychologicznego w odpowiedzi na wychwytywane sygnały zaburzeń depresyjnych, obniżonego nastroju, symptomów lękowych, myśli rezygnacyjnych i samobójczych, samookaleczania oraz inne problemy i trudności dzieci. Poprzez indywidualne spotkania z dziećmi jesteśmy w stanie udzielić im natychmiastowego bezpośredniego wsparcia psychologicznego i zapobiec eskalacji problemów. Dzięki współpracy z osobami sprawczymi, które mają faktyczny wpływ na sytuację dziecka, podczas zespołów interwencyjnych udało nam się osiągnąć zmianę i poprawę funkcjonowania dziecka również poza szkołą i ośrodkiem, wygasić niepokojące, a czasem niebezpieczne myśli, emocje, bądź zachowania.
Kolejnym zadaniem realizowanym w ramach programu było wsparcie grupy arteterapeutycznej dla dziewcząt w ośrodku. Zależało nam, by poczuły się bezpiecznie i “udomowiły” miejsce, w którym mieszkają w trakcie roku szkolnego poprzez stworzenie m.in. łapaczy snów, świeczników, ozdób do pokoi, w których wspólnie mieszkają. Następnie poprzez wspólnie stworzone projekty, warsztaty i rękodzieła, a także wspólnie zorganizowane festyn chcieliśmy wzmocnić w wychowankach poczucie sprawczości i siły, wygenerować wspólnie przeżywane pozytywne emocje, a przede wszystkim stworzyć możliwości osiągnięcia sukcesu i realizacji własnych inicjatyw w obrębię grupy, w której dzieci funkcjonują w ośrodku i szkole.
Działania podjęte w ramach programu mają charakter wieloaspektowy i ukierunkowane są , jak i angażują, zespół osób, tak aby stworzyć możliwość do wprowadzenia realnej zmiany, zarówno w sytuacji pojedynczego dziecka, jak i grupy wychowanków realizujących obowiązek szkolnym w naszym ośrodku.
W ramach otrzymanej dotacji zoorganizowane zostało dodatkowe wsparcia psychologicznego dla dzieci i rodzin: z dotacji mogliśmy utworzyć dodatkowe popołudniowe dyżury psychologa na terenie szkoły po lekcjach, tak aby były one w pełni dostępne dla dzieci oraz ich rodzin. Z oferowanych środków w okresie od końca kwietnia do końca roku szkolnego 2023/2024 ustalono stałe popołudniowe dyżury psychologa, do którego mogły zgłaszać się dzieci i ich opiekunowie potrzebujący natychmiastowego wsparcia.
W ramach projektowych działań odbyły się również 'Zespoły Interwencyjne’ prowadzone przez psychologa i pedagoga pomiędzy 22.04 – 22.06 z prawnymi opiekunami dziecka w celu pełnej oceny stanu i sytuacji dziecka, udzielania wsparcia w występujących trudnościach, ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, a także moderowania diagnostyki oraz poszukiwania wsparcia w razie potrzeby podjęcia leczenia.
W okresie od kwietnia do czerwca odbywały się również warsztaty arteterapeutyczne i rękodziełą, a także warsztaty tańca i treningu personalnego, zwieńczeniem których był zoorganizowany przez uczniów festyn na zakończenie roku szkolnego 2023/2024.